Zelf grote kralen maken

Puur uit nood geboren, ben ik mijn eigen grote kralen gaan maken. Waarvoor in hemelsnaam? Nou voor mijn macramé plantenhangers! Eigenlijk is het gewoon een bolletje klei waar je een gaatje in maakt en een beetje mooi beschilderd. Simpel toch?



Grote kralen voor macramé


Ik heb overal gezocht: op internet, in kringloopwinkels, in speelgoedzaken. Maar nergens goedkope houten kralen kunnen kopen! Soms heb je geluk en vind je nog kettingen in de kringloopwinkel waar nog van die fijne 70-jaren kralen met grote gaten aanzitten. Of in de speelgoedzaak van die grote houten kralen waar peuters mee kunnen leren rijgen. Maar het blijft moeilijk om aan mooie grote kralen te komen. Vandaar toch maar besloten om eens zelf te proberen kralen met een groot rijggat te maken.

Zelf kralen van klei maken


Wat heb je nodig?

  • witte, zelfdrogende klei
  • sateprikker
  • bakpapier
  • fijn schuurpapier
  • kwasten of andere brede stokken
  • grove kwast en fijne kwast
  • rijst/gedroogde bonen
  • kom
  • acryl verf
  • vernis


Ik ben begonnen om met witte klei kleine ronde balletjes te maken. Met een sateprikker kun je dan een groot gat maken in het balletje van klei. En terwijl de sateprikker nog in de klei zit, rol je nog even over een glad oppervlak. Haal dan voorzichtig het balletje klei eraf en leg het te drogen.



















Als het gat niet groot genoeg is, kun je óf met een groter stokje óf door met hetzelfde stokje een beetje te draaien, een groter rijggat maken.



Laat de kralen een redelijk lange tijd drogen op bakpapier. Als ze goed droog zijn, kun je met een schuurpapiertje de kralen een beetje opschuren.



Om de kralen makkelijk te kunnen beschilderen is het handig om een bak met rijst of droge bonen klaar te zetten. Hier kun je dan de kralen aan stokken inzetten om zo te drogen. Dit komt ook later van pas met het beschilderen en lakken van de kralen. Ik heb kwasten als stokken gebruikt en daar verschillende kralen aangeregen.


Verf de kralen zoals je wilt. Ik heb ze lekker felle kleurtjes gegeven en, nadat de grondkleur gedroogd is, details op de kralen geschilderd. Het mooie is natuurlijk dat je zelf de kralen kunt beschilderen zoals jij wilt. Ik heb met een fijn kwastje kleine vormpjes op de kralen geschilderd: hartjes, vierkantjes, rondjes en strepen. Het hoeft allemaal niet zo netjes, je kunt duidelijk zien dat het handwerk is geweest! De kralen kunnen met een laagje vernis worden afgewerkt, zodra de verf goed gedroogd is. Ik heb dit met een spray gedaan, wel zo makkelijk.


Plantenhanger met kralen


En dan nu waar het allemaal om begonnen is: de kralen aan het macramékoord rijgen. Hier zie je hoe het eindresultaat met de iets kleinere kraaltjes is geworden. De grote kralen liggen nog te wachten op een mooi macraméwerkje ;)



* Wil je zelf kralen maken maar heb je nog geen plantenhanger? Check dan mijn artikel "zelf een plantenhanger knopen van zpaghetti". Voor tips over macramé heb ik ook een artikel geschreven, daar vind je o.a. gratis macramépatronen.