Zelf frambozenijs maken (zonder ijsmachine)

Ik weet het: hartje winter en dan een ijsje gaan maken, je zult me voor gek verklaren! Tóch hoop ik je over te kunnen halen om zelf ook lekker vruchtenijs te fabriceren. Het is heel erg lekker en snel en eenvoudig te maken. Met maar 3 ingrediënten én ... zonder ijsmachine!



Zelf ijs maken van bevroren fruit


Het begon allemaal met de frambozen: ze waren in de aanbieding. En ja, dan zeg ik daar natuurlijk geen nee tegen :) Al een hele tijd geleden (het zal in de zomer zijn geweest!) had ik iets gelezen over makkelijk zelf ijs maken met verse vruchten. En de frambozen leken mij heel erg geschikt om vruchtenijs van te maken. Zeg nou eerlijk, wie kan er nee zeggen tegen zulke mooie frambozen:


IJs maken zonder ijsmachine


Het principe is heel simpel: de vruchten, in kleine stukjes, vries je in. Eénmaal bevroren, verwerk je de bevroren vruchten tot ijs. Voeg een beetje slagroom en suiker toe en de blender doet de rest. Zo is het simpel om ijs te maken zonder ijsmachine aan te hoeven schaffen!

Frambozenijs maken


Ingrediënten:

  • 100 gram frambozen (bevroren)
  • 20 g poedersuiker
  • 80 g slagroom


Meng alle ingrediënten in de blender. Ik zet de blender eerst even op de "ijs crusher" stand om zo de grote brokken fijn te krijgen en daarna zet ik de blender op de "milkshake stand". Wanneer je ziet dat alle stukken fruit fijn zijn gemalen, is je ijsje klaar!


Het wordt geen super stevig ijs. Wil je het wat steviger hebben, dan zou je het even terug in de diepvries kunnen zetten. Ik vind het, zo uit de blender, al helemaal goed. Je proeft dat er vers fruit inzit: er blijven nog wat kleine stukjes fruit in het ijs zitten.

Aardbeienijs of yoghurtijs maken


Met aardbeien heb ik ook al geprobeerd om aardbeienijs te maken op dezelfde manier als hierboven. Was ook erg lekker, alleen had ik de aardbeien in te grote stukken gelaten om ze makkelijk met de blender fijn te krijgen. Heeft mij dus wat zweetdruppeltjes gekost, maar goed, daarna wél een lekker ijsje om af te koelen.

Later heb ik ook yoghurtijs met bosbessen gemaakt (ja, ze waren in de aanbieding). Daar heb ik de slagroom vervangen door een beetje Griekse yoghurt. Werd ook heerlijk smeuïg ijs! Er ligt nu alweer een mango in de diepvriezer....

Hier in Spanje mogen we dan geen ijs hebben om te schaatsen, ijs om te eten is er genoeg ;)