Zelf een zomerhemdje maken

Deze zomer had ik problemen met het vinden van een leuk zomerhemdje. Wat blijkt: ik had het al in mijn kast liggen! Een oud hemdje kun je prima zelf "opleuken". Door te knopen, knippen of te vlechten, maak je van een saai tshirt al snel een hip zomershirt.



Deze zomer is opengewerkt en franjes hip!


Ik had het al in de winkel zien liggen: shirts met franjes, opengeknipte details of geknoopt. En natuurlijk dacht ik: dat kan ik zelf ook wel! Ik ben met een simpel hemdje begonnen. Aan de zijkanten wou ik iets leuks maken. 


Knip- en vlechtwerk


Door inkepingen te maken met een schaar en daarna de lusjes te vlechten, krijg je een leuk accent aan de zijkant van het shirt. Als je niet al teveel "bloot" wilt geven, maak je de inkepingen kleiner.


De zo verkregen lusjes vlecht je door elkaar. Dit doe je door het bovenste lusje over het lusje eronder te trekken. Dan trek je telkens het volgende lusje over het lusje wat erboven ligt.Op Youtube staat deze video waar dezelfde techniek wordt gebruikt. Hierop kun je goed zien hoe het weven in zijn werk gaat.


Je gaat daarmee door tot aan het onderste lusje. Dit laatste lusje knip je door.


De twee uiteinden knoop je dan stevig aan elkaar.


Hieronder het eind resultaat. Het hemdje wordt iets strakker getrokken en er zit maar een klein randje aan de zijkant. Wil je een grover resultaat, dan moet je dieper inknippen.



Op één van mijn Pinterestboards vind je nog meer ideeën voor het opleuken van een tshirt.