Zelf voederbak voor kippen maken

De voerbak die ik voor mijn kippen heb, blijkt nogal snel leeg te zijn. En ik denk, dat het eerder de muizen zijn die zich vet eten dan mijn kippetjes. Dat is toch echt niet wat ik wil! Daarom ben ik wat gaan rondsnuffelen op internet om zelf een goede voederbak te maken. Het moest er één zijn die goedkoop en simpel is om te maken, waar flink wat voer in kan en moeilijk(er) is voor de muizen om uit te eten.



Voederbak: makkelijk voor kippen, moeilijk voor muizen?


De praktijk moet nog gaan uitmaken of het muizenprobleem opgelost wordt met deze nieuwe voederbak. Ik ben inmiddels ook bezig met een nieuwe drinkbak voor de kippen, waar de muizen niet uit kunnen drinken. Dus ben benieuwd! Hier komt nog een post over....

Een voederbak voor kippen gemaakt uit pvc regenbuizen


Maar goed, nu eerst de voederbak. Op www.the-chicken-chick.com (ja, zo heet de site echt; ik kan er ook niets aan doen!) vond ik de basis voor mijn ontwerp. Eenmaal in de plaatselijke bouwmarkt tussen alle regenbuizen, bleek dat het nog simpeler kon! Kijk, daar houdt een "simpelmens" nou van :)

Wat heb ik allemaal gekocht? Hieronder een foto die redelijk voor zichzelf spreekt:


Benodigdheden voor voerbak voor kippen

  • 1 rechte, lange pvc buis
  • 1 hoekbuis van 90 graden
  • 1 hoekbuis van 85 (?) graden
  • 2 hangers, om de buis op te hangen
  • tube pvc lijm
  • draaideksel, om de buis aan 1 kant af te sluiten



De delen van de pvc buis kun je aan één kant of beide kanten met een beetje pvc lijm insmeren en dan makkelijk in elkaar schuiven. Daarna de draaideksel erop bevestigen (ook met een beetje lijm). De hangers schroef je vast om zo een houvast te hebben om de voederbak aan op te hangen.

De 2 hoekbuizen heb ik niet beide van 90 graden hoek genomen, omdat dit misschien wel erg moeilijk is voor de kippen om uit te eten. Dus heb ik, in plaats van 2 dezelfde hoekbuizen van 90 graden, 1 hoekbuis van 85 graden (ik geloof dat het dat was tenminste!) gekocht en 1 hoekbuis van 90 graden. Je wilt ook weer niet een hoek die minder is, anders wordt er misschien veel eten uit de buis gegooid bij het eten.



Het heeft mij in totaal nauwelijks 10 minuten gekost om het te monteren. Ik heb ook nog 1 plankje erachter gemaakt om zo een houvast aan de grond te maken bij het ophangen. 


De zelfgemaakte voederbak voor kippen bevestigen in het kippenhok



Binnen, in het kippenhok zelf, had ik geen bevestigingsmogelijkheid. Aangezien het hier weinig regent, heb ik het buiten in de ren opgehangen. De kippen stonden meteen in de rij om het uit te proberen. De haan was natuurlijk "haantje de voorste" om de voederbak in te wijden!



Ik moet nog bekijken in hoeverre de voerbak het de muizen bemoeilijkt om bij het voer te komen. Omdat de buis vrij glad is en op redelijke hoogte hangt, heb ik goede hoop dat het in ieder geval minder makkelijk zal zijn voor de muizen. Ook verwacht ik dat het gemors van kippenvoer minder zal zijn. Maar in de praktijk moet het nog bewezen worden. Ik houd jullie op de hoogte!

p.s. Update: De voederbak werkt prima. Er wordt inderdaad nauwelijks nog geknoeid met het voer. De muizenplaag houd ik in toom met een muizenval en vergif. Ik heb niet gemerkt of het moeilijker was voor de muizen om bij het voer te komen. Ik heb nog een afdakje boven de voederbak gemaakt, om het voer droog te houden, mocht het gaan regenen...