Zelf vlierbessenjam maken

Ik was vandaag een beetje snotterig en heb maar eens (naast de zakdoeken :) de vlierbessenjam uit de voorraadkast getrokken. Waarom? Ik had gehoord dat het goed tegen een verkoudheid helpt en was natuurlijk van plan om dat eens zelf uit te proberen!


Naast de echinacea tinctuur heb ik vanochtend dus ook een boterham met vlierbessenjam genuttigd.

Vlierbessen zijn giftig


In augustus had ik vlierbessen op vakantie in de Pyreneeën gevonden. Hier groeien helaas niet zoveel vlieren in de buurt... Ik had er nog nooit jam van gemaakt, maar wel gehoord dat dat kon. Nieuwsgierig als ik was, had ik onderweg een besje in mijn mond gestopt om eens te proeven. Nou, dat beloofde niet veel goeds: het besje was hartstikke bitter!

Achteraf maar goed dat het vies smaakte, want later op internet gelezen dat de bessen zo ongekookt voor buikpijn kunnen zorgen of erger. Er schijnt cyanide in de besjes te zitten en dat is zo giftig als wat!

Vlierbessen met appels


Omdat ik niet helemaal overtuigd was dat het wel goed zou komen met de smaak, heb ik voor een jam van vlierbessen gecombineerd met appels gekozen. Ook heb ik het sap eerst gezeefd, want de pitjes van de vlierbessen zijn, net zoals bij bramen, best wel hard en ik vond het wel de moeite waard om deze eruit te zeven voor de jam.


Recept vlierbessenjam

  • goed rijpe, gewassen vlierbessen
  • 4 á 6 appels (zure)
  • 1 citroen (sap en schil)
  • optioneel: cassislikeur
  • suiker
  • marmello


De vlierbessen van hun steeltjes afritsen met een vork en daarna in een bak met water laten staan. Als je een beetje de bessen beweegt, dan komen de rest van de kleine steeltjes en onrijpe bessen bovendrijven. Deze haal je weg zodat alleen de rijpe vlierbessen overblijven.

De geschilde appels snijd je in stukken en laat je, samen met de bessen, citroensap en schil, koken in een pan (ongeveer 20 minuten). Ik heb er een scheutje cassislikeur bijgedaan, omdat dit mij wel lekker leek om zo de smaak een beetje te versterken.

Je haalt nu het sap van het vuur en gaat het zeven door een zeef. Je kunt ook de pitjes er gewoon in laten zitten (net zoals bij bramenjam). Het sap even wegen en dan de helft van het gewicht in suiker afwegen. Afhankelijk van het gewicht van het fruit, 1 of 2 zakjes marmello door de suiker mengen, en dan weer even het sap mét de suiker laten koken. Zo´n 5 minuten, totdat de suiker goed is opgelost.

De jam in potjes gieten en klaar is de vlierbessenjam!


Ik ga nog even een thee maken van de gedroogde vlierbloesem die ik hier nog heb staan. Samen met citroensap, flink wat honing en een beetje gember. Alles om een echte verkoudheid buiten de deur te houden! Gelukkig is het nog lekker ook ;)