Zelf bramensiroop maken

Het is weer zover: tijd om bramen te plukken! Dit jaar was tot mijn verbazing een goed bramenjaar. Hier in de buurt stonden al heel wat struiken vol met mooie rijpe bramen...maar niet voor lang ;) Van de bramen die er over zijn gebleven (mijn zoontje is er altijd als de kippen bij en dan verdwijnen er heel wat bramen in record tempo!) heb ik een lekkere bramensiroop gemaakt.


Al eerder heb ik grenadine (siroop van granaatappelen) hier beschreven. Bramensiroop maken gaat eigenlijk bijna op dezelfde wijze. 


Bramensiroop maken


Wat heb je nodig? Aardig wat bramen en de helft van het gewicht in suiker. Hier staan de ingredienten die ik gebruikt heb:

  • 500g bramen
  • 250 g suiker
  • bodempje water

De bramen spoel je eerst even goed af. Ik laat ze altijd even in water staan. Mochten er kleine beestjes opzitten dan komen die snel genoeg bovendrijven! Daarna de bramen samen met een bodempje water en de suiker 15 minuten zachtjes laten koken. Ik heb de bramen door een fijne zeef gehaald, zodat er geen pitjes in de siroop komen. Het laatste sap kun je nog uit het overgebleven vruchtvlees duwen en dan in een schone fles gieten.


Van de 500 gram bramen heb ik ongeveer 400 cl siroop kunnen maken. De fles (de foto is van 2 dagen geleden) is al flink geslonken! Ik drink het met mineraalwater mét bubbeltjes, dan lijkt het een beetje op cassis. Lekker!