Zelf echinacea tinctuur maken

Door de droogte doen veel planten het in mijn tuin veel minder dit jaar. Uitzondering daarop is de echinacea die ik vorig jaar heb geplant. Deze is dit jaar tot een gigant uitgegroeid en heeft prachtige bloemen gegeven. Zoveel bloemen, dat ik er best wat kon "opofferen" voor een tinctuur...


-


Echinacea Purpurea/Angustifolia

Echinacea Purpurea wordt ook wel rode zonnehoed genoemd. Zij deed dit jaar haar naam eer aan en er zijn heel wat "rode zonnehoedjes" te voorschijn gekomen in mijn tuin. Er bestaan veel verschillende soorten echinacea, vele worden puur gekweekt voor hun sierwaarde. Het soort van de echinacea dat interessant is voor het maken van tinctuur is de echinacea purpurea of de echinacea angustifolia. Van de echinacea purpurea worden de bovengrondse gedeeltes gebruikt, van de echinacea angustifolia zijn het de wortels die worden gebruikt voor homeopatische middelen. Het is een prachtige plant, vrij groot en zeker de moeite waard om een paar bolletjes te planten in de tuin. Al is het alleen maar omdat de bloemen zo mooi zijn :)


Verkoudheid voorkomen of bestrijden met echinacea/rode zonnehoed

Deze plant is ontstekingsremmend en werkt weerstandsverhogend. Ik gebruik het wanneer ik een beetje "snotterig" ben of aanvoel dat er een verkoudheid op de loer ligt. Het gebruik is preventief, dus het heeft alleen maar zin om te gebruiken in het vroege stadium van een verkoudheid. Het versterkt je immuunsysteem en zal helpen om een verkoudheid sneller te laten overgaan. 

Echinacea oogsten

Ik heb een aantal volgroeide bloemen afgesneden, met blad en steel, en deze even kort afgespoeld. Daarna komt het zware werk: de bloemen in stukjes snijden/knippen. Het is een vrij taaie bloem en het bloemenhart kan ook nog eens flink prikken, dus ik heb het met handschoenen aan in stukjes geknipt met een schone tuinschaar. 


Bij het doorknippen kun je goed zien hoe het volgroeide bloemenhart eruit ziet. Ik heb gelezen op internet dat zodra daar een donkerrode lijn doorheen loopt, de bloemen gereed zouden zijn voor de oogst.


Hoe maak je zelf echinacea tinctuur?

Om zelf tinctuur te maken van de geoogste echinacea, heb je alcohol nodig. Je kunt jenever of wodka gebruiken (ik gebruik de Spaanse variant daarop: orujo). We gaan op dezelfde manier te werk als bij de passiebloem tinctuur, al eerder beschreven in dit blog.


Je stopt de pot vol met stukjes echinacea: bloemen, bladeren en stelen en daarna giet je er alcohol overheen tot aan de rand van de pot. Je laat het gedurende minstens 2 weken trekken op een plaats op kamertemperatuur, uit de zon. Je kunt het hele proces nog een keer herhalen indien je een sterkere tinctuur wilt maken. 


Daarna zeef je de stukjes rode zonnehoed eruit met een fijne zeef en bewaar je de tinctuur in donker gekleurde glazen potjes of flessen. Ik doe een gedeelte in een flesje met pipet, zodat ik het makkelijk kan druppelen wanneer ik het gebruik.Bij de eerste symptomen van een verkoudheid, kun je een aantal keren per dag 20 druppeltjes in een beetje water oplossen en dit opdrinken.

Op je gezondheid!