Zelf een plantenhanger knopen van touw (macrame)

Ja, ik weet het: heel erg hippie, dit houtje-touwtje geknoop, maar ik geef het eerlijk toe: ik ben er een beetje verslaafd aan geraakt en vind het toch wel erg leuk om te maken :)

plantenhanger




Van deurgordijn tot plantenhanger

Voor degene die nog niet weten waar ik het over heb: ik heb het over "macramé". In de jaren ´70 was er een opleving van deze handwerktechniek. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of het is weleens een keer in elkaar geknoopt: van kleding tot sieraden en van hondenlijn tot lampenkap! Nu zie je nog wel eens iets op markten liggen wat erop lijkt; voornamelijk zijn dit de geknoopte "vriendschaps"armbandjes en zo nu en dan een riem of tas als je geluk hebt.
Ik ben er een aantal jaren geleden mee begonnen en als ik weer eens goed touw heb gevonden, knoop ik een plantenhanger in elkaar. Hier in Spanje zie je het vooral terug in (ook in de jaren ´70 gemaakt) geknoopte deurgordijnen die tegen de vliegen worden opgehangen of ter decoratie. Ik ben de trotse bezitter van 2 van zulke mooie gordijnen, nog gemaakt door mijn schoonmoeder in die tijd!

benodigdheden macrame

Tips voor macramé

Wil je nu eens zelf zo´n leuke plantenhanger in elkaar knopen, dan geef ik je hier een paar tips.

Ten eerste, in ieder geval hier in Spanje, is het een opgave om goedkoop touw te vinden waar je goed mee kunt knopen. Er is wel speciaal macramé touw te koop hier in handvaardigheidswinkels, maar het is nogal aan de prijzige kant. Ik koop voornamelijk waslijntouw. Het mooiste is als je dik, van katoen gemaakt, touw op de kop weet te tikken. Rafiatouw kan ik je afraden: het is vaak nogal dun (dus heel veel knoopwerk) en het schuurt aan je vingers bij het knopen. De laatste keren heb ik waslijntouw gekocht gemaakt van polipropileen, helaas geen katoen. Maar er valt ook goed mee te knopen, het enige nadeel is dat het een beetje elastisch is en dus uitrekt bij het ophangen. Wel weer leuk is dat het in verschillende kleuren is te verkrijgen.

Ten tweede, kun je om patronen te vinden, goed op Marktplaats terecht. Hier staan nog weleens tweedehands boekjes te koop waar flink wat patronen in staan. Ik heb zelf hier een aantal boekjes vandaan: het "nieuwe 3 Suisses macramé" boek en een boekje van Henriette Beukers van de "vaardige handen reeks". Ook denk ik dat je in een kringloopwinkel wel eens geluk kunt hebben. Patronen op internet zoeken levert niet veel resultaat op. Mocht iemand een goede webpagina weten, dan houd ik mij aanbevolen! De knopen worden wel goed op internet uitgelegd, dus dat is wel weer fijn.

Ten derde, als ophangring (voor een plantenhanger) kun je heel goed houten gordijnringen gebruiken. Ook is het leuk om grote houten kralen te verwerken in de plantenhanger.

Gratis patronen voor macramé


Hieronder een aantal patronen van macramé (klik op de plaatjes voor een grotere afbeelding). Als je de afbeelding bewaart naar je eigen computer, kun je inzoomen (of printen) om de patronen beter te lezen. Ook heb ik in een meer recent artikel het maken van een plantenhanger met macrame stap voor stap beschreven: plantenhanger met zpaghetti geknoopt.

*Update: Op Pinterest heb ik een bord aangemaakt met simpele macramé plannen en tutorials: Pinterest Macramé


***Update 2: Op hippiemoments.com verkoop ik complete macramé pakketten incl. macrame materiaal zoals katoenen touw en houten kralen. Ook staan er verschillende macramé patronen op de site.

patroon macrame